Masarykova univerzita - logo

Úspěšný digitální marketing není o návodech, ale o testování a učení

25. 5. 2017, Autor: Hana Cukrová, copywriter KC MU

Jak se změnil zájem potenciálních zákazníků v digitálním prostředí a jak upoutat jejich pozornost? Jaký potenciál se skrývá v sociálních médiích pro marketingové kampaně? Nejen tyto otázky zodpověděli ve středu 3. května v Univerzitním kině Scala googleři a další experti z oblasti digitálního marketingu.


Lidé a sociální média už k sobě neodmyslitelně patří. Proto jejich potenciál nemohou marketéři déle ignorovat a naopak musí pochopit, jak fungují a naplno je využít. Jak na to? Žádný univerzální návod neexistuje. Základem dobrého digitálního marketingu je zejména nekončící vzdělávání se.

„Sociální média nejsou o přesném návodu, který se nemění (neexistuje TOP 10 stejných kroků, jak něco udělat dokonale). Všichni jsme průkopníci a pokud si neušpiníme ruce a neozkoušíme různé postupy, tak nemůžeme být úspěšní, protože nevíme, co funguje,“ vysvětlil výkonný ředitel SocialSharks Petr Andrýsek.


Lidé vezmou mobil do ruky i 150krát denně
 


Andrýsek upozornil, že je velký rozdíl mezi oblastí, kam společnosti investují peníze do své propagace a kde lidé tráví svůj čas. Kde to je? Online. „Mobil vezme člověk do ruky průměrně 150krát za den. Až 79 % lidí je online a více jak polovina využívá smartphony,” potvrdil tvrzení Business development manager Google Martin Svoboda.  

Chybou je, že se společnosti  stále upínají k tradičním kanálům, jako je tisk, nebo televize. „Marketéři jsou konzervami a využívají stále ty samé recepty. Ale co se stane, až přestanou fungovat? Data máme, jenom je využít. Pokud víme, že lidé konzumují daným způsobem, proč na něj nevsadit více?” doplnil Andrýsek.


Printová reklama na sociální sítě nepatří
 

S upřednostňováním tradičních kanálů souvisí i špatné využívání reklamy. „Nové technologie používají stejným způsobem, takže například umístí billboard na webovou stránku,” potvrdil Svoboda. Přitom reklamy lidé konzumují na různých platformách rozdílně.

Sociální média poskytují příležitost pro okamžitou reakci a budování vztahu s klienty. „Sociální sítě jsou více osobní. Daly nám možnost být v kontaktu s kýmkoli, kdekoli a zároveň to samé umožnily i zákazníkům,”dodal Andrýsek.

Dostatek dat ale neznamená, že je firmy umí správně využít – některé zákazníky místo efektivní propagace obtěžují neustálou reklamou. Je potřeba se zamyslet nejen nad tím, na koho cílit, ale také jaký obsah je relevantní pro danou cílovou skupinu.


YouTube je jako druhá nejsledovanější televize
 

Prostředí sociálních médií se zdá být světem neomezených možností a úkolem marketingových pracovníku je v něm vyniknout a zákazníky zaujmout. K tomu dobře poslouží reklamy na YouTube. Skrz ně mohou firmy oslovit jen v Česku až 4,9 milionů lidí. „YouTube je v podstatě druhou nejsledovanější televizí,” vysvětlila jeho sílu Google YouTube Sales Managerka Petra Brodilová.

     
     Co víme o reklamě na YouTube?

Nepřeskočitelné reklamy jsou pro uživatele příliš invazivní.

Na stopáži nezáleží, jde o dobrý a poutavý příběh.

Využití celebrit, influencerů a dětí v reklamě vede k většímu počtu zhlédnutí.

Řekněte divákům jasně, co po nich požadujete. Budete mít úspěšnější reklamu.

Prozrazení značky v prvních 5 vteřinách se rovná snazšímu vybavení si brandu společnosti.

Hlasové zmínění značky napomáhá v získání divácké pozornosti a  zapamatování si brandu.
 

Inzerenti se ale nemusí omezit pouze na propagaci před videi jiných uživatelů, ale také spravovat své vlastní kanály. Měli by ale splnit určité podmínky. „Videa by měla pobavit, něco naučit nebo inspirovat. Pokud video nesplňuje ani jednu věc, na YouTube ho nedávejte,” upozornila Brodilová.

Dobrým příkladem je Český olympijský výbor, který spravuje vlastní YouTube kanál. „Našimi youtubery jsou sportovci, ale jsme jeden tým. Povedlo se nám vytvořit video, které získalo celosvětovou pozornost, ale udržení stálé komunikace je složité i pro nás, přestože máme takové hvězdy jako je Gábina Koukalová,” popsal kanál jeden z tiskových mluvčí Českého olympijského výboru Tomáš Houska.

Známí youtubeři mohou být pro firmy partnery v propagaci. Už nestačí jim poslat výrobek a oni jej jednoduše vychválí. „Youtuber může tvořit obsah na kanálu inzerenta, či na svém anebo může být jejich brand ambassadorem a mohou spolu navázat delší spolupráci,” doplnila Brodilová.


Předpověď budoucích trendů není věštěním
 


A jaké budou další trendy v digitální marketingu? Předpověď dalšího vývoje není věštěním z křišťálové koule. Naopak jde o poučení se z jiných strategií, které už fungují například ve Spojených státech. „Většina si myslí, že inovace přichází ve skocích. Je tomu právě naopak, trendy jsou plíživé a pokud se nepřestaneme učit a sledovat, co se děje kolem nás, můžeme být vždy o krok napřed, uvedl Andrýsek.  


Akci Jak na sociální média za jeden den s Digitální garáží pořádalo Kariérní centrum MU ve spolupráci se společností Google. Akce se konala ve středu 3. 5. 2017 v Univerzitním kině Scala a byla primárrně určena pro studenty MU, MENDELU a VUT v Brně.

Hlavní partner